I když už jsou pro vás pracovní pohovory mazáckou rutinou a správné otázky na uchazeče máte v malíku, občas se hodí provést inventuru. Někdy si při ní člověk připomene zapomenuté poklady. Jak vybrat na volnou pozici toho nejlepšího, s jakými otázkami vyrukovat? Čeho si všímat, kdy zpozornět?
Ať už je personalista vedoucí pracovní pohovor jakkoli kreativní, gró tvoří otázky testující uchazečovy znalosti a dovednosti. V životopisu, který vám uchazeč před interview zaslal, popsal své know-how v barvách duhy. Vypadalo to, že máte ideálního adepta na obsazovanou pozici. A naživo zjistíte, že jeho znalosti/dovednosti nejsou to zásadní. Dáte přednost kandidátovi s méně impozantním know-how, protože oplývá vlastnostmi, které jsou pro danou pozici zcela zásadní. Které to jsou? Viz následující bod.
A jsme u výše zmíněných vlastností, které se často ukazují jako zásadnější než znalosti a dovednosti: uchazečův zápal, přesvědčivá motivace, že o práci u vás opravdu stojí. Je to jako v marketingu - obyčejný produkt s uhrančivým PR se prodává lépe než výjimečný produkt s nemastnou neslanou propagací. Nejeví uchazeč energii a motivaci? Pak se vám právem nechce představit si ho jako kolegu. Pokud ho nevyburcoval ani pracovní pohovor, s jakým nadšením pak asi bude přistupovat k novým projektům?
Nečekejte, až talentovaný uchazeč zaklepe na "vaše dveře". Pusťte se do hledání talentů již dnes a vytvořte si skvělý tým motivovaných lidí.
Hledám talenty do týmuS bodem číslo 2 souvisí i chuť učit se nové věci, umět vyrovnat se s rychlými a četnými změnami - fenoménem typickým pro dnešní dobu. Ať už jde o vývoj software nebo prodej kancelářských potřeb, všude se stále děje něco nového, zaměstnanci musí průběžně reagovat chytře na novinky a výzvy. Musejí umět a chtít být samostatní. Je takový váš kandidát? Přesně to lze na interview odhalit. Popište mu stručně modelovou situaci a chtějte, ať vám nabídne řešení, jak by se s nenadálou situací vypořádal. Nejde ani tak o správnost řešení konkrétní situace - uchazeč nemá dostatek času a prostředků, jak si ověřit a nasbírat potřebná vstupní data pro správné řešení. Jde ale o to, aby nebyl zoufalý, bezradný, “vykolejený”, aby projevil akčnost, kreativitu a ochotu řešení vůbec hledat.
APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444
Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477
brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779